Tor jazdy jest kolejnym dodatkiem do mojego „słownika”. Tor jazdy jest linią, jaką obiera kierowca, aby pokonać zakręty w jak najszybszym tempie, co nie oznacza, że zawsze z jak największą prędkością. Wykorzystuje się do tego całą szerokość toru, drogi, dzięki czemu można wyprostować zakręt (obrać linię, o największym promieniu). Jadąc na granicy przyczepności kierowca uzyskuje w ten sposób maksymalną prędkość w zakręcie.
Na torze jazdy znajduje się kilka istotnych elementów, w następującej kolejności:
– punkt hamowania
– punkt skręcania
– apex
– kierunek oraz odległość do następnego zakrętu
Tor jazdy zależy od wielu czynników. W celu obrania najlepszego toru jazdy uwzględnia się takie czynniki jak charakterystyka i setup samochodu, warunki pogodowe, rodzaj napędu czy też moc silnika. Próbując różnych strategii i torów jazdy zawsze porównuj wyniki na stoperze. Czasami kierowca odnosi wrażenie, że danym torem zakręt pokonał wolniej, jednak okazuje się, że czas przejazdu był krótszy.
Trenując tor jazdy i szukając własnego stylu pamiętaj, aby robić to na zamkniętym obiekcie, pozbawionym drzew, słupów itd. Najlepiej na torze wyścigowym lub lotnisku dostosowanym do trenowania jazdy samochodem, np. Motopark w Ułężu.
Nie zawsze można znaleźć taki obiekt w okolicy 🙁 W Lublinie tor się zamyka i nie ma perspektyw na cokolwiek innego…
Z Lublina masz niedaleko do Ułęża:
http://motopark.net.pl/
Jeśli jednak nie chcesz wydawać kupy kasy na wynajem całego toru, to polecam Ci jedną z imprez, jakie organizuje motoprezent. Sprzedają przede wszystkim prezenty w postaci jazd, ale i również coś, co nieźle rozwinie Twoje ręce i ich zdolność do kontrowania: Prezent – kurs driftingu: http://moto-prezent.pl/produkt-8-kurs_driftingu.html
Bardzo dziękuje za kolejny pouczający tekst. Czekam na kolejne. W większości przypadków jeździmy na pamięć. Zapominamy o tym, że również swoje umiejętności jazdy trzeba bardzo znacznie polepszać.
Serdecznie polecam tor w Ułężu, byłem tam w miniony weekend, super sprawa