Czym jest apex i jak go dobierać?

Punkt w torze jazdy, w którym samochód jest możliwie najbliżej wewnętrznej krawędzi drogi w zakręcie. Z doborem apexu wiążą się dwa zagadnienia: po pierwsze: obranie tego punktu wyznacza moment, kiedy można już zaczynać prostować kierownicę (zwalniać skręt), po drugie: wyznaczenie tego punktu pozwala na możliwie wczesne dodawanie gazu na wyjściu z zakrętu.

apex

Możemy wyróżnić dwa rodzaje apexów: wyznaczający geometryczny tor jazdy oraz wyścigowy (oraz rajdowy, z tą różnicą, że w rajdach na dobór tego punktu wpływa również stan nawierzchni, pokrycie błotem, śniegiem itd). W driftingu jeden z clipping point zlokalizowany jest na apexie (późnym, wyścigowym).

Apex geometryczny (klasyczny) w zakręcie o stałym promieniu znajduje się dokładnie w połowie łuku. W zależności od okoliczności apex geometryczny może również być apexem wyścigowym. Jednak nie zawsze. zacznę zatem od początku.

W trakcie jazdy na czas istotne są dla nas 3 czynniki, które mają znaczenie w zakręcie:

  • utrzymanie w zakręcie jak największej prędkości
  • maksymalizacja promienia łuku po jakim się poruszamy, za tym idzie spadek siły odśrodkowej
  • jak najwcześniejsze rozpoczęcie skręcania

Apex geometryczny pozwala na osiągnięcie dwóch pierwszych, skorelowanych ze sobą celów: pokonanie zakrętu z jak największą prędkością poprzez znalezienie toru jazdy, pozwalającego na przejazd po jak najszerszym łuku. Większa prędkość zawsze wpływa na wzrost siły odśrodkowej, jednak można wartość tej siły zmniejszyć poruszając się po szerszym łuku. Chodzi o to, aby nie zacieśniać zakrętów.

Ten rodzaj apexu ma kilka zalet: zmniejsza ryzyko podsternowności i nadsterowności, nie powoduje tak znacznego zużycia opon jak w przypadku linii sportowej, nie wymaga tak znacznego wytracenia prędkości, więc jest korzystna dla samochodów nie dysponującymi nadmiarem mocy.

Późny apex (sportowy, wyścigowy, czy jak go tam nazwiemy) – ta linia posiada jedną zasadniczą zaletę: daje możliwość wczesnego dodania gazu na wyjściu. Dzięki temu można w pełni wykorzystać moc samochodu. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy za zakrętem mamy kawałek prostej, zdecydowanie lepiej wybrać ten tor jazdy niż starać się pokonać zakręt z maksymalną prędkością. Późny apex bowiem wymaga nieco mniejszej prędkości wejścia i ciaśniejszego skrętu.

późny apex

Ten artykuł będę jeszcze rozwijał i udoskonalał, więc zapraszam niebawem 🙂

8 myśli w temacie “Czym jest apex i jak go dobierać?”

  1. Mam nadzieję, że domaganie się kolejnych Twoich postów nie będzie przyjęte inaczej niż z uśmiechem. Także proszę szybko o więcej! 😉

    Pozdrawiam!

    1. W chwilach, gdy przyglądam się dacie ostatnio opublikowanemu wpisowi dopada mnie niewyobrażalnie głębokie poczucie wstydu:) Jednak niedługo jadę na wakacje, więc może uda mi się napisać małe conieco…

  2. Bardzo profesjonalny opis, widać czytaliśmy te same książki ;). Bardzo mi się podoba naukowe podejście, to naprawdę pomaga zrozumieć zasady efektywnej jazdy. Czekam na więcej, może podział na rodzaje napędów, lub sposób użycia hamulców (lub właśnie bez używania hamulców) przed zakrętem.
    Pozdrawiam

    1. Zawsze miałem problem z literaturą na ten temat. Dopiero niedawno trafiłem na kilka angielskich pozycji. Będę wdzięczny jeśli podasz jakieś tytuły, które będę mógł polecać:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *